Apparatuur

5x koffietrends in de horeca

14 jul , 2020  

Koffie speelt een belangrijke rol in ons leven. We staan er mee op en sluiten er de dag mee af. Vooral Nederlanders zijn echte koffiedrinkers en daarmee leggen we lat hoog voor koffiezaken. We drinken namelijk thuis ook steeds meer koffie van hogere kwaliteit. Een goede horeca koffiemachine alleen is niet meer voldoende. De veeleisende koffieconsument wil meer. Met deze koffietrends ben je weer helemaal bij.

Plantaardige melk
De vegan levensstijl is ook overgewaaid naar koffieland. Plantaardige zuivel voor cappuccino of latte is een blijvertje. De Nederlandse horeca maakte zo’n 10 jaar geleden voor het eerst kennis met plantaardige zuivelvarianten voor cappuccino. Inmiddels zijn er vele varianten beschikbaar, zoals haver-, amandel- en kokosmelk. Vooral havermelk wordt veel gebruikt als plantaardige alternatief voor melkkoffies vanwege de neutrale smaak en de stevigheid.

Kwaliteit wint van kwantiteit
We drinken in Nederland minder koffie dan vijftien jaar geleden, maar we geven er wel meer geld aan uit. Zowel thuis als in de horeca. Of we in ons kikkerlandje echt minder koffie zijn gaan drinken, is nog maar de vraag. In liters zal het koffieverbruik lager liggen, maar we combineren koffie tegenwoordig veel vaker met melk. Al jaren staat Nederland in de top 5 van landen met de hoogste koffieconsumptie.

Als kritische koffiedrinkers besteden we veel aandacht aan goede kwaliteit koffie. Koffiedrinkers hebben steeds meer kennis over koffie en verdiepen zich in verschillende koffiebonen en hun herkomst. Omdat we thuis ook steeds betere koffie drinken, kiezen we in de horeca nog meer voor kwaliteit en leggen we de lat hoog. Voor goede koffie komen klanten graag terug. Cappuccino is in de horeca veruit het populairst en wordt vooral door vrouwen besteld. Mannen verkiezen espresso boven een cappuccino. Maar ook de ouderwetse filterkoffie blijft razend populair in de horeca.

Koffiecocktails en ijskoffies
Koffie drinken we allang niet alleen meer warm. Op het terras winnen koffiecocktails of -mocktails en ijskoffies aan terrein. Ook thuis experimenteren we vaker met koude varianten op ons favoriete warme drankje.  De lijst met koffievarianten is nog lang niet klaar. Naast koffie met verschillende siropen, cocktails en ijskoffies blijft het vertrouwde drankje zich keer op keer opnieuw uitvinden.

Speciality coffee
Kritisch als we zijn, is er meer vraag naar bijzondere koffie. Alleen de allerbeste kwaliteit is goed genoeg voor de echte koffiepuristen. Belangrijk is wel om zo transparant mogelijk te zijn en deze term niet te misbruiken. Met andere woorden, de speciality coffee moet ook daadwerkelijk koffie van hogere kwaliteit zijn, die eerlijk is verbouwd en waar een eerlijke prijs voor is betaald aan de boer.

Experience
Koffie drinken is een beleving geworden. Naast een heerlijke smaak, wil het oog ook wat. Presentatie is key. En dus wordt koffie steeds mooier gepresenteerd, vaak met wat lekkers om de veeleisende koffieconsument te verrassen. Ook het verhaal achter de koffie staat in de spotlights. Door middel van storytelling wordt de koffiebeleving compleet gemaakt.

Koffiemachines worden soms nog wel eens weggestopt in een hoek. Dat gaat veranderen. De koffiemachine krijgt een prominentere plek in horecazaken en wordt net als de biertap een pronkstuk in horecazaken. Goede koffie wil je promoten. Dat vraagt om een machine die gezien mag worden. Zo’n 34% van de koffiedrinkers letten op de machine die in een zaak staat omdat daaruit opgemaakt kan worden of de koffie daadwerkelijk goed is.

, , , , , , , , , , ,

By



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.