Koffie

Ophef AD Koffietest

21 okt , 2014  

De Koffietest 2014 van het Algemeen Dagblad lag dit weekend onder vuur, nadat was gebleken dat culinair journalist Maarten van der Jagt van het AD achter een koffiemerk zit dat wordt verkocht bij de winnende koffietent.

De Urban Espressobar uit Rotterdam, winnaar van de koffietest, serveert het merk Giraffe Coffee, het koffiemerk waarvan freelancejournalist Van der Jagt ceo is. De koffiebar bevestigt tegenover de Volkskrant Giraffe Coffee te serveren. Een kritische tweet over deze belangenverstrengeling van Sander Arnoldussen, accountmanager bij Bazar Coffee & Tea, werd door GeenStijl gebruikt als basis voor een vernietigend stuk over de koffietest, waarbij het blog concludeerde dat de AD Koffietest 2014 doorgestoken kaart is.

Ongegrond
Van der Jagt zegt dat de kritiek ongegrond is, omdat de test wordt uitgevoerd door een onafhankelijk testpanel van het Centrum voor Smaakonderzoek in Wageningen. ‘Iemand die niet tevreden is met zijn lagere plek op de lijst, roept iets en vervolgens nemen onlinemedia dat over. GeenStijl heeft mij niet gebeld, maar schrijft dat ik fraudeer. Vervolgens retweeten concurrenten dat. Het is van de zotte. ‘

AD-collega Kees de Wilt, medewerker van de Koffietest 2014, beaamt de onafhankelijkheid van de test. ‘Wij sturen testers van een onafhankelijk bureau op pad. Van der Jagt heeft er niets mee te maken. De koffie die ze in de Urban Espressobar serveren, is simpelweg ontzettend goed.’ Arnoldussen wilde niet reageren op zijn opmerking en zijn Twitter-profiel is inmiddels verwijderd. GeenStijl was niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: Volkskrant.nl

By



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.