Duurzaam

Max Havelaar wordt Next Havelaar! Max Havelaar gooit roer radicaal om

10 sep , 2014  

Max Havelaar wordt deze week vijfentwintig, een serieuze leeftijd. Op die leeftijd weet je wat je wil en dat is een goede plek voor boeren in ontwikkelingslanden, een betere positie in de handelsketen. Fairtrade, kortom. Maar met de jaren is ook het inzicht gekomen dat de huidige methode onvoldoende werkt, dat het anders moet. En dat gaat gebeuren met Max Havelaars nieuwe aanpak: Next Havelaar.

‘Met de jaren komt het inzicht,’ zegt directeur Peter d’Angremond. ‘We kijken vol trots terug op al datgene wat ons keurmerk bereikt heeft. Fairtrade is omarmd door een goed deel van de samenleving, duurzaam geproduceerd voedsel is zo langzamerhand de norm geworden.’ De voortrekkersrol heeft er ook voor gezorgd dat tal van grote producerende bedrijven, in tal van sectoren, het Fair Trade-label zijn gaan voeren of met een eigen label de Fairtrade-principes vertaalden in hun omgang met hun leveranciers.

chain_trade%202[1]

Het resulteerde in betere arbeidsomstandigheden, betere opleidingen en –zeer belangrijk- sterkere financiële posities voor de boeren. ‘Maar,’ zegt d’Angremond, ‘het is onvoldoende gebleken. Neem de koffiemarkt: daar is de verhouding tussen de boer en de producerende multinationals de laatste decennia alleen maar slechter geworden: waar een pak koffie in de winkel zo’n twee keer zo duur werd, kreeg de boer nog maar de helft van wat hij voorheen kreeg.’ De conclusie is dat geen enkel op de boer- of boon georiënteerd programma de balans tussen koffieproducerende en consumerende landen zal kunnen herstellen.

Gebaseerd op jarenlange ervaring en opgedane kennis heeft Max Havelaar een nieuw model ontwikkeld, dat hopelijk als voorbeeld zal dienen voor andere sectoren. Next Havelaar heet het en betekent een radicale verschuiving in de handelsketen, met als uitgangspunt dat voortaan veel meer toegevoegde waarde zal worden gecreëerd in de producerende landen in plaats van bij de multinationals. De komende jaren zal Max Havelaar hiertoe intensief samenwerken met lokale partners en bedrijven.

In dit kader zal al in december een pilot van start gaan met het Nederlands-Ethiopisch koffiebedrijf Moyee, wat de koffiebonen lokaal brandt. Koffie is het belangrijkste exportproduct, het levert het land jaarlijks ongeveer 800 miljoen euro op. Wanneer de bonen gebrand in plaats groen het land verlaten, vertegenwoordigt het een opbrengst van ongeveer 3 miljard. Om een idee te geven: ongeveer zoveel als Ethiopië nu aan ontwikkelingshulp ontvangt.

By


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.