Koffie

Mondelez wil via fusie met DE Master Blenders uitbreiden naar nieuwe markten

25 sep , 2014  

Mondelez International inc. (MDLZ), dat eerder dit jaar een fusie met D.E. Master Blenders 1753 bv aankondigde, gaat zich richten op landen als Brazilie en Rusland om marktaandeel af te snoepen van concurrenten binnen die opkomende landen. Dit heeft het hoofd van de Europese koffietak van het bedrijf, Roland Weening, in een interview gezegd.

Volgens hem kunnen Mondelez en D.E. Master Blenders profiteren van de gezamenlijke ervaring en middelen om zich binnen nieuwe markten te begeven op het moment dat de twee volgend jaar definitief samengaan.

\”Je kunt zo merken en technologieen inzetten, waar het anders te lang zou duren of te duur zou zijn om dit te doen\”, aldus Weening die er op wijst dat Mondelez niet in Brazilie zit, terwijl D.E. Master Blenders niet te vinden is in Rusland.

De twee bedrijven zijn momenteel bezig met het afronden van een deal van $5 miljard waarbij hun koffie-activiteiten samengevoegd worden tot het op e e n na grootste koffiebedrijf ter wereld op basis van omzet. het nieuwe bedrijf, dat Jacobs Douwe Egberts gaat heten, krijgt zijn hoofdkantoor in Amsterdam en moet vanaf volgend jaar gaan draaien.

D.E. Master Blenders 1753 verdween eind vorig jaar van de Amsterdamse beurs na de overname door investeerdersconsortium Joh. A. Benckiser GmbH (JAB).

Jacobs Douwe Egberts krijgt een marktaandeel van ongeveer 15,9% binnen de $81 miljard bedragende wereldwijde koffiemarkt, volgens gegevens van marketing- en onderzoeksbureau Euromonitor. Nestle sa (NESN.VX) is marktleider met een aandeel van 22,7%.

De fusie komt op het moment dat de wereldwijde verkoop van koffieproducten lijkt te vertragen. Na een stijging in 2012 van 8,5% op jaarbasis, is die verkoop een jaar later afgenomen tot een groei van 6,9%, om in 2018 uit te komen op +6,1% op jaarbasis, raamt Euromonitor.

Volgens Weening zal het nieuwe bedrijf meer spenderen aan de ontwikkeling van producten en aan marketing om zo meer koffiedrinkers te bereiken. Daarbij richt men zich vooral op de markt voor de zogenaamde koffie-capsules die gebruikt worden voor de bereiding van koffie in speciaal daarvoor gemaakte machines.

De groei binnen de markt voor koffie-capsules, die overigens wordt gedomineerd door de Nespresso machines van Nestle, verloopt sneller dan de groei binnen de bredere markt. Euromonitor schat in dat de verkoop van koffie-capsules tussen 2013-2018 jaarlijks met bijna 11% zal toenemen.

Mondelez, bekend van merken als Oreo koekjes en Cadbury chocolade, probeert nu al terrein te winnen op Nestle, door het aantal landen waarin het koffie capsules verkoopt die ook gebruikt kunnen worden voor de Nespresso machines van het Zwitserse concern, uit te breiden. Bovendien is de verkoop van de eigen machine die werkt met koffie-capsules: de Tassimo, in het afgelopen jaar met bijna 25% gestegen.

Na een stijging van de uitgaven aan marketing, onderzoek, ontwikkeling en productie met 40% in de afgelopen twaalf maanden, zal Mondelez ook dit jaar extra hieraan spenderen, aldus Weening. Bedragen noemde hij daarbij niet.

Door John Revill; vertaald en bewerkt door Marleen Groen; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 5715 200; marleen.groen@wsj.com

(END) Dow Jones Newswires

September 24, 2014 09:13 ET (13:13 GMT)

By


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.