Duurzaam, Horeca, Koffie

Duurzaamheid volgens Peeze

17 dec , 2014  

Duurzaamheid is een breed begrip waar veel onder hangt. Peeze zet in op ketenduurzaamheid, wat betekent dat we altijd naar alle stappen in de product(tie)keten kijken. Duurzaamheid en kwaliteit gaan daarbij hand in hand. Hoe? Dat leggen we hier graag uit.

People, Planet en Profit
Duurzaamheid valt in drie categorieën in te delen, de 3 P’s. People gaat kortweg over mvo en maatschappelijke aspecten. Planet gaat bijvoorbeeld over het milieu, CO2 uitstoot, afval en hergebruik en het gebruik van hernieuwbare grondstoffen. Profit staat voor verantwoorde winst op de lange termijn en kan naast geld uitgedrukt worden in verbeterede kwaliteit en waardecreatie in de keten.

De Peeze Foundation richt zich op de P van People met projecten in oorspronglanden die de leefomstandigheden van medewerkers op de plantage verbeteren en tevens de kwaliteit van de koffie verhogen. Door daarnaast enkel gecertificeerde koffie (Fairtrade/EKO en Rainforest Alliance) in te kopen krijgen de boeren o.a. een eerlijke prijs voor hun koffie of thee.

Op het gebied van Planet zijn we actief op verschillende gebieden:

Onze CO2 koffiefootprint in de keten verminderen we door het aanbieden van 100% klimaatneutrale koffie.
We gebruiken geen alumiumhoudende verpakkingen.
We komen met een bijzondere innovatie: de biologisch afbreekbare koffiecapsule.

Case: Biologisch afbreekbare capsules
Peeze komt in januari 2015 met een bijzondere innovatie op verpakkingsgebied: de biologisch afbreekbare koffiecapsule. Dit betekent dat het afval dat overblijft weer opgenomen wordt in het milieu. De gecertificeerde composteerbare koffiecapsule (EN 13432) is 100% biologisch afbreekbaar. Dat betekent dat deze na gebruik gewoon bij het GFT afval kan (samen met de koffiedrap).

peeze-gecomposteerde-capsules

Bovendien is de capsule ook nog eens gemaakt van hernieuwbare grondstoffen (o.a. suikerrietresidu). Een ander woord voor hernieuwbaar is biobased. Biobased betekent dat er alleen natuurlijke materialen in zijn verwerkt (PLA en PHA) en geen materialen op basis van fossiele grondstoffen zoals olie (PE’s) of aluminium.

Winst en waardecreatie (profit)
De duurzame winst (Profit) van Peeze zit in betere kwaliteit van koffie èn slimmere oplossingen voor de klant. De nieuwe koffiecapsule is hier een goed voorbeeld van.

Betere kwaliteit koffie
Door de sterk toenemende populariteit van koffiecapsules (groei van > 10% per jaar) komen steeds meer leveranciers met varianten op de huidige Nespresso cups. Het kwaliteitsverschil is heel groot en dat komt grotendeels door de wijze van verpakken. Er zijn drie varianten.

Koffiecups varianten
Variant 1: luchtdichte aluminium cups (Nespresso), inhoud 6 gram
Variant 2: geperforeerde cups zonder topje, inhoud gemiddeld 5,2 gram, plastic cup met aluminium filter en eventueel individueel verpakt in folie (plastic of aluminium) in grote doos.
Variant 3: hernieuwbare en composteerbare capsule van Peeze, volledig luchtdicht door gepatenteerde zuurstof barrière. Inhoud 5,5 gram. Geen extra folie nodig en in compact doosje.

peeze-Koffiecups-varianten

Variant 1 en 3 zijn beide luchtdicht (<1% zuurstofgehalte). Dit is te herkennen aan de bolling van de afdekfolie. Hierdoor is de kwaliteit gegarandeerd en zijn de capsules lang houdbaar. Ze bevatten bovendien meer koffie wat zorgt voor optimale extractie en daarmee een verfijnde koffiesmaak.

Variant 2 is niet luchtdicht (vaak 10-14% zuurstofgehalte). Dit zie je terug in de holling van de filter. Ze zijn voorgeperforeerd en hebben geen topje om de messen van de Nespressomachine te vermijden (vaak komen deze niet door het kunststof heen en zorgt dit voor problemen). Het contact met zuurstof zorgt voor een enorme snelle achteruitgang van de kwaliteit van de koffie. Deze capsules zijn dan ook zeer beperkt houdbaar (ondanks de vermelding op de verpakking).

Slimmere oplossingen
Cups verpaktDoor de enorme aantallen koffiecups die momenteel geconsumeerd worden (naar schatting 10-12 miljard per jaar) wereldwijd en de te verwachten groei in de toekomst, ontstaat er een groot afvalprobleem. Helemaal wanneer de capsules ook nog eens individueel verpakt worden (met aluminium houdend materiaal). Peeze komt met een oplossing voor dit probleem met capsules die gemaakt zijn van hernieuwbare materialen èn volledig composteerbaar zijn, zonder extra folie.

Tot slot
Kwaliteit en duurzaamheid zijn peilers die elkaar niet bijten maar elkaar zelfs versterken. We bewijzen dat met onze nieuwe capsules. En wilt u het kwaliteitsverschil zelf ervaren? Tijdens de Horecava (12-15 januari 2015) zijn de capsules te proeven op onze stand. Proef het zelf!

, ,

By



1 Response

  1. Espressocupcenter.nl schreef:

    Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit en houdbaarheid van het Peeze cupje. En mag hopen dat Peeze zeer langdurig en uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar de houdbaarheid van hun eigen cupje en die van plastic cupjes van andere merken, want Peeze laat geen spaan heel van de kwaliteit van de reeds op de markt zijnde plastic cupjes. Vooral de opmerking dat deze zeer beperkt houdbaar zijn (lees: zeer snel in smaak achteruit gaan). ondanks de vermelding op de verpakking. Peeze zegt m.a.w. dat producenten van de huidige plastic cupjes liegen over de THT-datum van hun cups. Bewijzen graag!

    Dat er vraagtekens zijn te plaatsen bij het onderzoek dat Peeze – naar ik hoop – heeft gedaan, blijkt overigens al uit het feit dat Peeze tenminste 2 varianten over het hoofd heeft gezien:
    1. dichte plastic cups mét topje en aluminium foliedekseltje
    2. dichte plastic cups mét topje van biologisch afbreekbaar plastic.
    Beide varianten zijn in Nederland al minstens al 1,5 jaar te koop, o.a. bij 1 of meer grote supermarkten. Dus neem het verhaal van Peeze a.u.b. met een flinke korrel zout.

    Als we Peeze mogen geloven zal de smaak van haar cupjes subliem zijn. Maar uiteraard bepaalt niet Peeze, maar de consument zelf welke smaak hij het lekkerst vindt. Dus of hij de Peeze-cupjes net zo goed zal vinden als Peeze zelf, zal de tijd leren.

    Als Peeze voor haar eigen cupjes straks uitgaat van een houdbaarheidstermijn van 6 maanden zoals ze ook doet voor haar andere koffieproducten, zou ik haar in ieder geval adviseren om er niet direct heel veel van te produceren. Want voor je het weet is de THT-datum verstreken en kan je de boel volgens Peeze kennelijk beter weg mieteren (voedselbank klanten gebruiken vermoedelijk weinig cupjes) en hoe duurzaam is dat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.